Burgerinitiatief meet zelf vliegtuiglawaai MAA



Een groep omwonenden ervaren toenemende overlast van met name vrachtvliegtuigen die gebruik maken van Maastricht-Aachen Airport (MAA). Er is een burgerinitiatief in samenwerking met de gemeente Meerssen gestart om feitelijk cijfermateriaal te verzamelen omtrent deze vrachtvliegtuigen.

Zestien meetstations
Sinds mei 2020 zijn er door dit burgerinitiatief inmiddels zestien meetstations geplaatst en operationeel, die het geluid van vliegtuigen rond het vliegveld MAA meten. Hoewel de Provincie in december 2019 is gestart met meetpunten van Sensornet in Beek en Meerssen (www.sensornet.nl/project/nina_maastricht) zijn er tot op heden ondanks aandringen van omwonenden en gemeenten nog geen uitgebreide rapportages beschikbaar. In tegenstelling tot de vooralsnog gesloten website van Sensornet is het kenmerk van het door een burgerinitiatief opgezette meetnetwerk dat gebruik wordt gemaakt van een openbare website www.eans.net en dat er meteen al uitgebreide rapportages beschikbaar zijn.

Eerste meetstations op eigen kosten geplaatst
In 2019 is een burgerinitiatief gestart door Gustaaf van Ditzhuijzen van Advies- en Ingenieursbureau Ditzitel in Bunde. Hij heeft toen twee meetstations ingericht, één op zijn woonhuis aan de Oude Rijksweg in Bunde en één bij het Weerterbroekplantsoen in Meerssen. Daar zijn later in het jaar nog twee meetstations bijgekomen t.w. in Geverik en in Bemelen. Deze meetstations zijn op eigen kosten door bewoners geplaatst. Na een wervingsactie via de Alliantie Tegen Uitbreiding MAA en Omwonenden MAA zijn er twaalf aanmeldingen bijgekomen voor het plaatsen van meetstations op strategische locaties rond het vliegveld.

Stichting Duurzaam Meerssen financiert tien meetstations
Na gesprekken tussen de initiatiefnemer, wethouder Paul Sanders van de gemeente Meerssen en de Stichting Duurzaam Meerssen (SDM) is besloten om tien van deze twaalf meetstations te laten financieren door SDM. De overweging van de gemeente Meerssen is dat het initiatief een grote meerwaarde heeft, als het gaat om communicatie en transparantie. Daarnaast wil de gemeente deze metingen gebruiken als vergelijkings-materiaal voor de rapportages van de meetpunten die de gemeente zelf zal laten plaatsen. Het doel van de metingen blijft onveranderd. Inzicht in de verspreiding van het vliegtuiglawaai boven de gemeente Meerssen en het delen van kennis hebben hierbij prioriteit. De extra twaalf meetstations staan nu in Rothem, Weert, Bunde (Auw Kerk), Kasen, Moorveld, Catsop, Geleen, Meerssen (Proostbuurt), Meerssen (Stella Maris), Meerssen (Raar), Ulestraten (Boerenbond) en Schietecoven.

Eerste resultaten
De eerste resultaten staan op de website van EANS (European Aircraft Noise Services) - www.eans.net. De website EANS publiceert nu de meetresultaten van alle zestien meetstations rond het vliegveld MAA en verzorgt ook de bijbehorende rapportages. Naast de piekwaarden in dB van vertrekkende en aankomende vliegtuigen worden ook dag-, week-, maand- en jaarrapportages gemaakt en worden de vliegpaden per dag op een kaart zichtbaar gemaakt.

Website in opbouw
De initiatiefnemer heeft de rapportages van EANS verder verrijkt met gegevens over gebruik van de noord- en zuidbaan, aankomst/vertrek, type vliegtuig en de naam van de luchtvaartmaatschappij. Deze gegevens worden nu gepubliceerd op de website www.maa-monitor.nl. Deze website is nog wel in opbouw.

Qatar Airways
Volgens de initiatiefnemer blijkt “dat uit recente rapportages het aantal vliegbewegingen van Qatar Airways explosief is gestegen. Maar ook blijkt dat de redelijk moderne vliegtuigen (Boeing 777) van Qatar Airways (bouwjaar 2010-2019) het meeste lawaai maken.”