Twee typen vliegtuigen niet meer welkom op MAA vanwege vlieghinder



Luchthaven Maastricht Aachen Airport (MAA) gaat voortaan het type Boeing 747-200 en de MD11 niet meer toelaten. Dat besluit neemt het vliegveld naar aanleiding van de rondetafelgesprekken met omwonenden dit jaar. Daarnaast heeft MAA besloten om voor de Boeing 747-400 een toeslag van 100 procent te rekenen. Vanaf 2030 is dit type vliegtuig ook niet meer welkom op het vliegveld. De maatregelen gaan vanaf 1 april 2023 in. MAA neemt dit besluit omdat de omwonenden hebben aangegeven van dit vliegtuig veel geluidsoverlast te ervaren

Trillingen
Uit de rondetafelgesprekken is gebleken dat deze vliegtuigen de meeste geluidshinder veroorzaken. Vooral de Boeing 747 serie en de Boeing 777 veroorzaken overlast. "Uit de gesprekken kwam naar voren dat de 747-800 voornamelijk veel overlast geeft van geluid en trillingen, en de 747-200 en 747-400 vooral overlast geeft van geluid bij het opstijgen. Vrachtvliegtuigen in het algemeen zorgen voor hinder in verband met het geluid, laagvliegen en het creëren van vortexwinden", schrijft MAA.

Economisch belang
Volgens directeur Jos Roeven laat dit besluit zien dat het belang van de omgeving hier zwaarder weegt dan het economisch belang. "Deze maatregelen hebben direct effect op geluidsbelasting én op de inkomsten van Maastricht Aachen Airport. Zo vallen door het vervroegd uitfaseren van het vliegtuigtype B747-200 twee vaste vluchten per week weg. Dan gaat het zo over een ton aan inkomsten die we missen, dat is een substantieel deel van onze inkomsten. Toch staan we achter deze maatregelen. We willen een omgevingsbewuste luchthaven zijn", aldus Roeven.